søndag, 25. september - 2022
ForsidePolitikVaccinationsforumFlere oplever bivirkninger efter HPV-vaccine

Flere oplever bivirkninger efter HPV-vaccine

I dagens udgive af Politiken står der på forsiden, at flere oplever bivirkninger efter HPV-vaccine.

Forening: Flere oplever bivirkninger efter HPV-vaccine.

Et udpluk derfra lyder:

Der er sket en pludselig stigning i antallet af kvinder, der henvender sig med symptomer, efter de har fået HPV-vaccinen, som skal beskytte dem mod livmoderhalskræft. Det fortæller formand for foreningen Vaccinationsforum, Else Jensen. Vaccinationsforum er en privat forening, der vil udbrede viden om vaccinationer og støtte vaccineskadede. Foreningen havde kun fået en enkelt henvendelse i 2010, indtil den i maj i år blev kontaktet af fem unge kvinder, der uafhængigt af hinanden oplevede bivirkninger, efter de var blevet vaccineret mod livmoderhalskræft. »Det er meget, meget usædvanligt, at vi på så kort tid får så mange henvendelser på én vaccine«, siger Else Jensen.

Debat på Facebook. Else Jensen mener, at det især er kritiske indlæg og debatter på Facebook, der har gjort flere unge kvinder opmærksomme på, at HPV-vaccinen i sjældne tilfælde kan medføre bivirkninger. »På Facebook kan de pludselig genkende de symptomer, som de ellers ikke havde forstillet sig kunne hænge sammen med vaccinationen, fordi ingen har fortalt dem om muligheden for det«, siger hun. Hun ser et tydeligt mønster i de unge kvinders symptomer. De besvimer, og deres hjerte galopperer. De har blodtryksforstyrrelser og føler svimmelhed, hovedpine og kvalme. Flere af dem er så påvirkede, at de ikke længere kan få deres hverdag til at fungere, fortæller Else Jensen. At symptomerne i de i alt seks kvinders tilfælde rent faktisk skyldes vaccinen beror på en sandsynlighed. »Sammenhængen bliver vurderet ud fra, at symptomerne optræder hos et ellers fuldstændig raskt menneske, og at der er en tidsmæssig forbindelse mellem dem og vaccinen«, siger Else Jensen.”

SENESTE ARTIKLER

Logo

Abonner på vores Nyhedsbrev –
Subscribe to our Newsletter